ELS TRESORS DE GUADASSUAR (1) : LA CREU GÒTICA
Des de fa anys,
Guadassuar ha sigut objecte d’estudi per part dels estudiosos de la història de
l’art per la importància dels béns patrimonials que atresora. Per això,
l’inventari dels béns patrimonials ha estat corregit i revisat regularment,
tant per part del Ministeri de Cultura - Direcció General de Patrimoni com per diversos
especialistes.
Recentment acaba de
publicar-se un magnífic treball del professor Francisco de Paula Cots, expert en plateria valenciana de la
Universitat de València, que monogràficament ha dedicat el seu estudi a fer una
nova catalogació de la col·lecció d’orfebreria de la Parròquia de sant Vicent
Màrtir de Guadassuar [1].
En aquest treball fixa la cronologia de les peces d’acord amb les seues característiques i les valora dins del context valencià. Amb el seu permís presentem la informació més rellevant sobre la creu gòtica de Guadassuar.
En aquest treball fixa la cronologia de les peces d’acord amb les seues característiques i les valora dins del context valencià. Amb el seu permís presentem la informació més rellevant sobre la creu gòtica de Guadassuar.
La peça més antiga,
sobre la qual existien molts dubtes per la presència de materials de diferents
èpoques, és la creu processional gòtica.
En efecte, la creu actual és producte de diverses intervencions i restauracions
efectuades al llarg del temps. Segons el professor Cots es tracta d’una creu, de
perfil flordelisat amb expansions tetralobulades en els braços, datada
aproximadament cap al 1440. Està llaurada a partir de planxes de plata i coure
sobre ànima de fusta. Més antigues, però, serien les plaques de plata blanca (ara
sense els esmalts perduts), que serien del segle anterior. Aquestes plaques
serien posteriorment inserides en una nova creu, amb les planxes de plata
daurada amb carnosa decoració vegetal. Aquestes planxes porten la marca de la
ciutat de València (Valen amb la
corona reial), com a marca d’autenticitat i de l’obrador. Per altra banda,
certs detalls vinculen aquesta creu amb alguns obradors de la cort relacionats
amb la ciutat de Siena.
El canonge Sanchis
Sivera ja havia escrit sobre Guadassuar que “del
primitivo templo apenas quedan vestigios, si se exceptúa una hermosa cruz
parroquial del siglo XIV...” (1922).
En efecte, segons la
documentació conservada a l’arxiu diocesà de València, l’any 1351 el bisbe de
València, Hug de Fenollet (1348-1356), havia ordenat al rector de Guadassuar,
Jaume Falomir, que com “dicta ecclesia
non sit decenter adornata” adquiriren una creu, una custòdia, un calze de
plata, etc. I, en la visita efectuada en 1401, el vicari general de la diòcesi,
Guilllem Dolç, constata que “Altare
erat ornatum lineis, vestimentis sacerdotalibus, calice, patena, cruce, custodia
argenteis, libris et aliis omnibus necessariis ornamentis” (L’altar
estava adornat amb estovalles de lli, vestidures sacerdotals, calze, patena,
creu, custòdia de plata, llibres i altres objectes d’adorn necessaris). Aquests són els
únics documents que hem pogut aportar, ja que l’arxiu parroquial fou totalment
destruït durant la guerra.
Segons el professor
Cots el nus ovoide inferior seria posterior, aproximadament de 1580, quan es
faria una nova restauració, moment també de confecció de la nova
creu renaixentista després de la construcció de la nova església. La
canya és gòtica, de traça hexagonal, amb bany de coure daurat i amb decoració
d’escates.
El programa iconogràfic
està relacionat amb la Passió, Resurrecció i Redempció de Crist, tot i que a
causa de diverses restauracions està alterat i desordenat. Així tenim, en
l’anvers, al centre el Sant Sopar (sobre el qual devia anar el Crist
Crucificat); la Dolorosa i sant Joan,
als costats; dalt, el pelicà amb els seus tres pollets, símbol del sacrifici de
Crist, i en la part inferior, la resurrecció d’Adam.
En el revers, en el
centre, el Pantocràtor, i al voltant els símbols dels quatre evangelistes amb el
seu nom escrit en valencià: dalt, àguila de sant Ioan; baix, àngel de Mateu;
esquerra, lleó de March, i dreta, el bou de Lluch. Possiblement existiria en el centre una imatge de la Mare de
Déu amb el Jesuset, com és tradicional en la majoria de creus processionals
valencianes des de l’últim quart del segle XIV.
El Crucificat, de plata
blanca sembla del segle XIV i és bastant arcaic. Està coronat com les
majestats romàniques i clavat amb quatre claus a l’estil de les imatges inspirades
per les visions de santa Brígida. Ha d’anar, però, en l’altra cara, sobre el
Sant Sopar.
En definitiva, la creu
gòtica de Guadassuar és un exemple de creu modesta i relativament econòmica,
però molt important a causa de la pèrdua de la majoria de creus gòtiques
valencianes. És una obra relacionada amb la tradició valenciana i catalana dels
segles XIV i XV, vinculada amb els orfebres italians i els esmalts de Siena,
però que no permet més estudis a causa de les diverses restauracions efectuades
en diferents èpoques.
J. Enric Mut Ruiz
Cronista oficial de
Guadassuar
[1] Francisco de Paula Cots
Morató: “Plata en la iglesia de Guadassuar (ss. XIV-XX)”, en Archivo de Arte Valenciano, XCIII.
València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos de Valencia, 2012, pp.
13-26.
(Article publicat en el Programa de Fira i Festes de Sant Vicent Màrtir 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada